صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۳۷۷

میانبر فرار از شکست

پایگاه بصیرت / رضا صارمی
سفر وزیرخارجه آمریکا به چین را شاید بتوان شاخص‌ترین علامت شکست سیاست خارجی دولت بایدن دانست. «آنتونی بلینکن» نه تنها بالاترین مقام دولت بایدن، بلکه  اولین وزیرخارجه آمریکا است که از 2018 به چین می‌رود. تنش‌های چین و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ آغاز شد. ترامپ به منظور برخورد با چین تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد، حال پس از یک دوره سیاست پرتنش، آمریکا که می‌بیند نتیجه‌ای از تنش‌آفرینی‌های خود به دست نیاورده، با این بهانه که دیپلماسی در سطح بالا میان دو رقیب برای جلوگیری از درگیری ضروری است، بلیکن را راهی چین کرده است. در مقابل چینی‌ها به این سفر با خونسردی برخورد کردند و استقبال ساده‌ای در فرودگاه از بلیکن انجام دادند و به نوعی به نیت آمریکا از این سفر باتردید نگاه کردند. رهبر چین نیز در دیدار با وزیر خارجه آمریکا چین را یک ابرقدرت دانست که این برای آمریکایی‌ها بسیار سنگین بود؛ به گونه‌ای که «مک مستر» مشاور سابق امنیت ملی ترامپ این سفر را نشانه ضعف آمریکا دانست. وزیر خارجه آمریکا در پایان این سفر گفت: «آمریکا به دنبال جنگ سرد با چین نیست. ما از استقلال تایوان حمایت نمی‌کنیم و قصد نداریم وارد درگیری با چین شویم و ما انتظار یک راه حل صلح‌آمیز برای این موضوع را داریم.»
گفتنی است، سیاست خارجی آمریکا در عرصه‌های دیگر هم شکست‌های بسیاری را متحمل شده است. تحریک اوکراین برای برافروختن جنگ با روسیه، ناتوانی در حل مسئله فلسطین و بازگذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌های خونبارش در مناطق اشغالی، ناتوانی در اجرایی کردن شعار انتخاباتی بایدن مبنی بر بازگشت به برجام بخشی از ناکامی‌های دولت بایدن است.
 حال در فاصله یک سال‌ونیم تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، وی برای به دست آوردن دستاوردهای حداقلی اقداماتی را طراحی کرده است. بخشی از طراحی آمریکا عبارت است از کاهش تنش‌ها با چین، استقبال از برقراری آتش‌بس در جنگ اوکراین، محکومیت شهرک‌سازی صهیونیست‌ها و تلاش مجدد برای فعال کردن سیاست تشکیل دو دولت در سرزمین‌های اشغالی و در نهایت تلاش برای انجام مذاکرات هسته‌ای با ایران که در رسانه‌های ایالات متحده از آن به پلن سی یاد می‌کنند. البته دولت بایدن در عرصه اقتصاد داخلی هم موفق نبوده است. در نظرسنجی‌های انجام گرفته، 56 درصد افراد معتقدند سیاست‌های بایدن اوضاع اقتصادی را بدتر کرده است. به نظر می‌رسد، با توجه به مشکلات اقتصادی عدیده آمریکا کسب یک دستاورد در سیاست خارجی راه بهتر و آسان‌تری برای کسب آرا در انتخابات 2024 باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات